Kategoriler
Faydalı Bitkiler Gıda Takviyesi

Farmasi Nutriplus L-Karnitin Nedir, Nasıl Kullanılır?

L-Karnitin, tüm vücut hücrelerinde bulunan ve biyolojik olarak sentezlenen, Lisin ve Methionin amino asitlerinden oluşan bir amino asittir.

Lisin, vücuttaki 8 temel amino asitten biridir. Vücutta hayati öneme sahip proteinlerin sentezlenmesinde görev almaktadır. Doku onarımı, büyüme ve antikor ile çeşitli enzim ve hormonların üretimi için gereklidir. Lisin, vücut tarafından üretilmediği için dışarıdan alınması gereken aminoasitlerdendir.

Methionin, bir aminoasit türüdür. Metabolik olarak vücuttaki yağların yakılmasını hızlandıran lipotropik bir moleküldür. Methionin, ağır metalleri karaciğer ve mideden atar. Sindirimde önemli bir role sahiptir. Ayrıca verimli bir antioksidandır. Hazır durumda sülfür sağlar, hafızaya yardımcı olur ve serbest radikalleri etkisiz eder. Methionin, insan vücudu tarafından sentezlenemediği için beslenme yoluyla temin edilmesi gerekli olan temel aminoasitlerden biridir. 

Farmasi Nutriplus L-Karnitin

Farmasi Nutriplus L-Karnitin, vücudun ürettiği yağların parçalanarak enerjiye dönüşmesini sağlayan bir besin maddesidir.

  • L-Karnitin; beyin, karaciğer, ve böbreklerde üretilir. Kalp, beyin, kas dokularında ve iskelet sisteminde depolanır.
  • Kas dokularında depolanan karnitin, egzersiz ve antrenman esnasında yağ yakımını hızlandırarak enerji ortaya çıkmasını sağlar. Böylece hızlı yağ yakımı gerçekleşmiş olur.
  • L-Karnitin, insan vücudunun ürettiği bir amino asittir. Ayrıca yediklerimizle dışardan takviye alınabilmektedir.
  • Karnitin; balık, tavuk, kırmızı et, kuşkonmaz, buğday ve avokadoda bulunmaktadır.
  • L-Karnitin, yağ asitlerini parçalar. Enerji sağlar. Egzersizlerde ve antrenmanlarda erken yorgunluk oluşumunu önler.
  • Kas kaybını önler.
  • Erkek üreme sistemi bozukluğunu giderir. Sperm hareketliliği ve sayısında gelişme sağlar.
  • L-Karnitin eksikliğinde, vücuttaki protein sentezini yavaşlar. Ayrıca kas ve kalp fonksiyonu bozukluğuna yol açabilir.
  • Farmasi Nutriplus L-Karnitin, takviye edici gıda olarak, 11 yaş ve üzeri kullanım için uygundur.
  • Bir şişede 60 kapsül bulunmaktadır. 1 kapsül 776,5 mg’dır. Günlük öğünlerle beraber 3’er kez 1 kapsül olarak alınması tavsiye edilir. Doktor ve diyetisyeninizin tarif ettiği şekilde kullanınız.
  • Hamilelik ve emzirme dönemlerinde kullanılmamalıdır.
  • Ilaç degildir. Hastalıkların tedavi edilmesinde kullanılamaz.

L-Karnitin İnformativ Bilgiler

L-karnitin, takviye formunda yaygın olarak bulunan ve genellikle bir kilo verme yardımcısı olarak pazarlanan bir amino asittir. Vücutta doğal olarak üretilen L-karnitin, enerji üretmek için yağı hücrelere taşır. Ek üreticiler sıklıkla L-karnitinin metabolizmanızı “hızlandırabileceğini” iddia ederken, bu iddiaları destekleyen kanıtlar genellikle eksiktir.

L-karnitinin tedavi ettiğine inanılan hastalıklar:

  • Şişmanlık
  • Alzheimer hastalığı dahil olmak üzere beyin hastalıkları
  • Alkol ve uyuşturucu bağımlılığı
  • Hipertansiyon (yüksek tansiyon)
  • Şeker hastalığı

Ayrıca L-karnitinin spor performansını artırabilmesi , sporcular tarafından kullanılan daha popüler besin takviyelerinden biri olabileceği önerilmekte.

Sağlığa yararları

Bugüne kadar, birkaç klinik çalışma L-karnitinin yukarıda listelenen koşulların herhangi birinin tedavisinde etkinliğini sağlam bir şekilde test etmiştir. Bir besin takviyesi olarak, L-karnitinin, farmasötik ilaçların yaptığı zorlu testlerden geçmesi gerekmez. Bu nedenle, üreticiler genellikle L-karnitinin aslında desteklenmeyen yararları hakkında iddialarda bulunacaklardır.

Bununla birlikte, L-karnitinin belirli spesifik durumlar için faydalı olabileceğini gösteren daha küçük çalışmalar vardır. Çalışmaların hiçbiri başlı başına bir kanıt olarak değerlendirilmemelidir.

Kilo vermede L-Karnitin

Kilo verme için L-karnitin kullanımı ile ilgili olarak çalışmaların çoğu kilo verme ürünleri üreten şirketler tarafından finanse edilmektedir.

Araştırmacılar sekiz hafta boyunca L-karnitin alan kadınlar ile plasebo alanların toplam vücut kütlesi veya yağ kütlesi arasında bir fark bulamadılar.

Bazı hayvan çalışmaları L-karnitin takviyesinin kilo vermeye yardımcı olmak için çok az işe yaradığını da göstermiştir.

Beyin fonksiyonu

Beyin hücrelerinde metabolizmayı artırarak, birçok beyin hastalığının olumsuz etkilerinin yavaşlatılabileceği, durdurulabileceği veya hatta geri alınabileceği öne sürülmüştür.

En büyük iddia, asetil-L-karnitin (ALC) olarak bilinen bir tür L-karnitinin, Alzheimer hastalığı (AD) olan kişilerde hafıza, biliş ve dikkatini artırabildiğidir.

Metabolik İşlev

Bazı bilim adamları, L-karnitinin metabolik yararlarının, kardiyovasküler sisteme ve ayrıca insülin ve kan şekeri düzenlemesine kadar uzanabileceğine inanmaktadır.

L-karnitin ayrıca tip 2 diyabetin tedavisi için bir araç olarak da araştırılmıştır. Bir çalışmaların 2009 incelemesi L-karnitin insülin yanıtı ve kan şekeri (glikoz) metabolizmasını inhibe koşulu olan kaslarda lipidlerin birikimini, azaltabileceği için önerilmiştir.

Spor Performansı

L-karnitinin spor performansını artırmadaki faydaları belirsizdir. Global Industry Analysts, Inc.’in araştırmasına göre, ABD’de L-karnitin takviyesi için her yıl 100 milyon doların üzerinde para harcanmasına rağmen, kullanımını destekleyen kanıtlar hala çok az.

Birçok üretici L-karnitinin kas iyileşmesini artırabildiğini, oksijen depolanmasını artırabildiğini, kaslarda laktik asit birikimini ve dayanıklılığı artırabileceğini iddia etse de, araştırmadan elde edilen sonuçlar yeterli değildir.

Örneğin, 2018 çalışma incelemesi L-karnitinin kademeli koşu bandı çalışması sırasında ( VO2 max ile ölçülen) dayanıklılığı artırabildiğini ancak sabit durum çalışması sırasında aynı şeyi yapamadığını bildirilmiştir.

İlave bulgular, takviyenin kaslarda L-karnitin konsantrasyonlarını arttırdığı, ancak artışın ya artmış kas fonksiyonuna veya enerji metabolizmasına neden olmadığı diğer çalışmalarda da benzer bulgular görülmüştür.

Olası yan etkiler

Genel olarak, belirtilen dozda (günde 2 – 3 gram) alındığında, L-karnitin takviyeleri güvenli olarak kabul edilir. Yan etkileri minimal olma eğilimindedir ve mide bulantısı, karın krampları, ishal ve vücut kokusu yapabilir.

Kardiyovasküler hastalık riski taşıyan insanlarda yan etki ihtimali yüksektir. L-karnitin takviyelerinin uzun süreli kullanımı, trimetilamin-N-oksit (TMAO) adı verilen bir maddenin kan seviyelerini yükseltebilir . Yüksek TMAO seviyeleri ateroskleroz (arterlerin sertleşmesi) için bağımsız bir risk faktörü olarak kabul edilir .

L-karnitin, Coumadin (warfarin) ve Sintrom (asenocoumarol) gibi kan sulandırıcıların etkilerini artırarak aşırı morarmaya veya kanamaya neden olabilir. Aynı zamanda tiroid ilaçlarınızın etkinliğini de azaltabilir .

Etkileşimden kaçınmak için, reçetesiz veya bitkisel olsa da, aldığınız ilaçları her zaman doktorunuza danışın.

L-karnitin gibi takviyeler büyük ölçüde düzenlenmemiş olduğundan, hamile kadınlarda, emziren annelerde veya çocuklarda güvenliklerinin kanıtı yoktur. Potansiyel riskler ve faydalar hakkında tam olarak bilgilendirildiğinizden emin olmak için herhangi bir beslenme, homeopatik veya bitkisel destek kullanmadan önce daima doktorunuzla konuşun.

Doğal bir Çare Güvenli mi?

L-karnitin takviyeleri tablet, gelcap, sıvı ve toz formülasyonlarda mevcuttur. L-karnitin için standart bir dozlama programı yoktur, ancak üreticiler genellikle günde iki ila üç kez 400 miligram (mg) ila 600 mg arasında bir yer önerecektir.

Farklı sağlık amaçları için farklı L-karnitin türleri pazarlanmaktadır:

Asetil-L-karnitin genellikle beyin gelişimi için pazarlanmaktadır. L-karnitin L-tartrat öncelikle spor performansı için kullanılır. Propiyonil-L-karnitin, kan basıncı için yaygın olarak kullanılır.

Üretici tarafından önerilen dozu asla aşmayın. Yan etkiler yaşıyorsanız, doktorunuzu ziyaret ederken ürünü yanınıza aldığınızdan emin olun.

L-karnitin çoğunlukla et ve süt ürünlerinde bulunur. L-karnitinin yapı taşları olan lizin ve metiyonin bakımından zengin yiyecekleri yediğiniz sürece vücudunuzun onu üretebileceği anlamına gelir.

Lisin içeriği yüksek yiyecekler arasında peynir, yoğurt, süt, ağaç meyveleri, et, kümes hayvanları ve balık bulunur. Metiyonin bakımından zengin yiyecekler arasında fındık, et, hindi, peynir, balık, kabuklu deniz ürünleri, soya, yumurta, süt ürünleri ve fasulye bulunur. Bu yiyecekleri bol miktarda diyetinize dahil ettiğiniz sürece, metabolizmayı düzenlemeye yardımcı olmak için genellikle bol miktarda L-karnitin elde edersiniz.

L-karnitin takviyeleri, birçok sağlık gıda mağazasında ve eczanede bulunabilir veya çevrimiçi olarak satın alınabilir. L-karnitin ayrıca birçok protein tozuna ve sporculara pazarlanan spor içeceklerine dahil edilir.

Diğer sorular

Kaliteli klinik araştırmaların yetersizliği nedeniyle, L-karnitin, obezitenin tedavisinde veya atletik performansın arttırılmasında etkili bir araç olarak düşünülmemelidir.

Herhangi bir sağlık amacı için L-karnitini düşünüyorsanız, önce doktorunuzla konuşun. Doktorunuz, aldığınız ilaçlar hakkında ne kadar fazla şey bilirse yan etkilerden ve etkileşimlere karşı o kadar iyi korunmuş olursunuz.

Yorum yapın